Sunday, November 24, 2013

Subhanallah ! Haiwan Yang Mempunyai Kaki Paling Banyak Didunia.

Published by Unknown on Sunday, November 24, 2013  | No comments

Subhanallah  ! Haiwan Yang Mempunyai Kaki Paling Banyak Didunia.


Orang Malaysia mungkin mengira haiwan pemilik kaki terbanyak adalah lipan  . Tetapi haiwan lipan sebenarnya mempunyai kaki sebanyak 80 hingga 100 pasang . Berbeza dengan haiwan yang ditemui pada tahun 1928 ini , kaki - kakinya berjumlah hingga 750 pasang . Haiwan penyandang gelar kaki terbanyak tersebut dinamakan Illacme plenipes . Sehingga kaki seribu paling layak disematkan pada haiwan ini . Walaupun kakinya ratusan pasang tetapi panjang tubuhnya hanya mencapai 3 cm.




Spesies kaki terbanyak ini kembali dijumpai oleh seorang entomolog bernama Paul Marek . Saintis dari Universiti Arizona itu mendapati haiwan kaki seribu ini di dekat lembah Silicon belum lama ini .


 Penemuan menarik ini disiarkan di jurnal ZooKyes . Marek beserta rakan kerjanya mempelajari Illacme plenipes sedetail - detailnya , terutama pada anatomi tubuhnya yang tidak wajar .

 Marek menyatakan bahawa spesies kaki seribu umumnya hanya mempunyai kaki 80-100 pasang. Tetapi berbeza dengan Illacme plenipes yang mempunyai kaki sebanyak 750 pasang untuk betinanya , sedangkan sijantan mempunyai 500 kaki . Terdapat sutera yang melekat pada seluruh tubuhnya seperti halnya pakaian pada manusia . Illacme plenipes hidup di bawah tanah dengan kaki - kaki yang berfungsi sebagai cakar . Kaki tersebut juga boleh digunakan untuk memanjat dan bergelantungan di bebatuan .




Filed in :
About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Tokoh Kita Hari Ini

    If you would like to receive our RSS updates via email, simply enter your email address below click subscribe.

Discussion

Tags

Blog Archive

Blogger template. Proudly Powered by Blogger.
back to top